مولاژ پزشکی ودانش آموزی
نوشته شده توسط : نوبری

مولاژ و آناتومی چیست ؟

به زبان انگلیسی مولاژهای پزشکی را (medical moulage) و یا آناتومی کالبد شناسی (anatomical model) می گویند. بعضی از مولاژها کالبد شناسی پزشکی قسمتی از بدن انسان را نشان می دهد مانند مولاژهای مربوط به سر و تنه یا مولاژ قفسه سینه و لگن و دیگر اندامها. بعضی از مولاژهای کالبد شناسی دستگاه هایی از بدن انسان را نشان می دهند مانند ماکت مولاژهای مربوط به دستگاه عصبی، دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و دیگر دستگاه های بدن. بیشتر دانشجویان رشته پزشکی، دندانپزشکی در کنار پرستاری و دیگر رشته های پیراپزشکی و مهندسی پزشکی در درس عملی کالبدشناسی (آناتومی) در سالن مولاژ از مولاژ های کالبدشناسی و آموزشی استفاده می‌کنند. مولاژ هایی هم وجود دارد که مربوط به ساختمان بدن جانوران و گیاهان است و ساختار این موجودات زنده را مورد کالبدشکافی قرار می دهند. به مولاژهای کالبد شناسی مدل های آناتومی یا ماکت نیز می گویند.

مولاژ دانش آموزی چیست ؟

مولاژ یا ماکت دانش آموزی در واقع به محصولاتی گفته می شود که پیچیدگی چندان زیادی در بدنه و ساختار آنها دیده نمی شود. مولاژهای دانش آموزی مناسب استفاده کودکان و دانش پژوهانی است که به تازگی شروع به آشنایی با ساختار و سیستم بدن انسان و حیوانات کرده اند. این مدل مولاژها معمولا در نمایش اعضای بدن وارد جزئیات نمی شوند و نمایش کلی و واضحی از اعضای بدن انسان و حیوانات دارند که باعث می شوند کودکان، درک بهتری از اعضای بدن داشته باشند.

مولاژ پزشکی حرفه ای چیست ؟

مولاژهای پزشکی معمولا تعداد قطعات تفکیک پذیر بیشتری نسبت به مدل های ساده دارند. این مدل مولاژها به طور جزیی و ریز به تریح بخش های مختلف بدن انسان می پردازند. مولاژهای حرفه ای گزینه مناسبی برای دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و مراکز پزشکی علمی و تحقیقاتی هستند. این مدل مولاژها قیمت های بیشتری نسبت به مدل های ساده تر دارند.

مولاژ کامل و نیم تنه بدن انسان چیست ؟

مولاژ کامل بدن انسان، شبیه سازی دقیقی از بدن انسان را نمایش می دهد که از جمجمه گرفته و تا انگشتان پاها ادامه می یابد. این مولاژها در واقع یک مجسمه علمی دقیق یا نیمه دقیق (بسته به مدل) از اعضای بدن انسان هستند که در بعضی از آزمایشگاه ها و مراکز پزشکی نمونه آنها دیده می شود. مولاژ نیم تنه بدن انسان، قسمت بالایی بدن را به نمایش در می آورد که معمولا از سر و جمجمه شروع و تا زیر شکم و بالای ران پا ادامه پیدا می کند.

مولاژ بدن انسان چه قسمتهایی را نمایش می دهد ؟

بعضی از مولاژها اعضای داخلی بدن مثل قلب و کلیه یا معده و کبد را به نمایش در می آورند. ولی مدلهای جامع تری نیز هستند که ساختار ماهیچه ها، استخوان بندی و سیستم عصبی را نیز به تصویر می کشند.

مولاژ اعضای بدن انسان چه تعریفی دارند ؟

مولاژ اعضاء در واقع روی یک عضو خاص از بدن انسان مثل قلب یا کلیه زوم می کنند. مثلا مولاژ قلب به شکل دقیق تر و جزئی تری روی این سیستم حیاتی بدن انسان متمرکز می شود و قسمتهای مختلف آن را به شکل واضح تری به تصویر می کشد. معمولا پزشکان قلب و عروق یک مولاژ قلب در مطب خود دارند که با کمک آن بیماران وسواسی خود را درباره کسالتی که دارند توجیه می کنند تا بیمار در چند و چون مشکلی که دارد قرار بگیرد.

منبع : آونگ کالا





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 21 شهريور 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: